سيزيف مصري

في الأسطورة الأغريقية، سيزيف في الجحيم وعقابه أن يرفع صخرة من القاع حتي قمة جبل شاهق، وقبل أن يصل بقليل تسقط منه لأسفل، فيعود ليبدأ من جديد، بلا نهاية. ما أشبه ذلك بنا، أولادك يا بلدي

Thursday, May 10, 2007

قلبي بنت صغيرة/بنت صغيرة قلبي


قلبي بنت صغيرة/بنت صغيرة قلبي


ليا بنت أخت صغيرة ما كملتشي سنة وتمان شهور. شوشو. في البيت لما بتكون عاوزة أي حاجة - أي حاجة - بتعيط. ويا ريته عياط عادي، يعني كأن ده آخر حاجة في الدنيا عاوزاها ,وآخر عياط بتعيطه. يعني الموضوع بيبقي لي ولكل اللي في البيت أزمة كبيرة..وطبعاً هي ببساطة جداً عاوزة اللي هي عايزاة، وما يهمهاش أي حاجة تاني.
وبالصدفة، ليا قلب ممكن يكون من دورها، وبيتصرف دايماً زيها لما يكون عاوز أي حاجة
يعني شوشو ممكن تصحينا الساعة اتنين بالليل مثلا عشان عايزة تخرج تروح السوق تشتري خضار أو عايزة شيبسي، وأنا طبعاً فاهمها وحاسس بيها لكن في حاجات هيه مش فاهمهاها، ومش ممكن تفهمها دلوقتي
وقلبي اللي من دورها برضة ما يفرقشي كتير عنها. بيصعب عليا وأنا فاهمة جداً، لكن في حاجات هو مش عايز يفهمها،و شكله كده مش ناوي يفهمها
مش فاهم معني أن حد هو بيحبه لازم يسافر أو يختفي، أو إنه لما يكون عاوز حد - دلوقتي - ممكن ما أعرفشي أجيبهوله
الاتنين بيوجعوني، وباحس في أغلب الأوقات إني فاشل في إني أعمل لهم حاجة أو أفهّمهم
بس الفرق إن ممكن ناس تشاركني المحاولات في تهدية شوشو، لأنها بتصرخ بصوت عالي جدا جدا، وما بتهداش إلا لما الناس كلها تشوفها عايزة إيه، إنما قلبي ما حدش ممكن يسمعه غيري، حتي المحاولات زي اللي إنتوا شايفينها دلوقتي مش بتقدر تنقل الحقيقة ولا توصف اللي حاصل وما حدش بيسمعه
وكل مرة الجرح الكبير أو الصغير بيسيب ندبة فيه، عمرها ما بتروح، زي الندبة اللي كانت علي وش شوشو لما وقعت من علي السرير، وخليته زيها، جبان ويخاف يجري، رغم إنه نفسه يطير ويطير مش بس يجري
--
قلبي بنت صغيرة....وشوشو بنت صغيرة قلبي
أما اللي سافرت ولسه بأحاول ألهيه في أي حاجة عشان يبطل عياط ويخليني أنام، فليها سلام....منه
من قلبي
--
سلم لي عليه
سلم لي عليه وقلله إني بسلم عليه
بوس لي عينيه وقلله إني بوس عينيه
إنت يا اللي بتفهم عليه سلم لي عليه سلم
قلله عيونه مش فجأة بنتسوا
وضحكات عيونه ثابتين ما بينقصوا
ما ادري شو بو وبعرف شو بو
مطبوعة بذاكرته ما تبحثواعم تبحثوا ما تبحثوا
سلم لي عليه وقلله إني بسلم عليه
بوس لي عينيه وقلله إني بوس عينيه
إنت يا اللي بتفهم عليه سلم لي عليه سلم
هيدا حبيبي اللي اسمي بيهمسه
تعبان على سكوته ودارسه
واضح شو بو ما تقول شو بو
اعمل حالك مش عارق ما تحرقصه
بتحرقصه ما تحرقصه
سلم لي عليه.. سلم وقلله إني بسلم عليه
بوس لي عينيه هو ومفتحهن عينيه إنت يا اللي بتفهم عليه
بوسه بخده طوّل لي عليه فهمت علي.. إيه سلم
سلم لي عليه وقلله إني بسلم عليه
بوس لي عينيه وقلله إني بوس عينيه
إنت يا اللي بتفهم عليه سلم لي عليه سلم
أنا عم غني المذهب لما بغني ردوا عليه
وبعده نفسه المذهب ولولا قدرتوا زيدوا عليه
وعودوا تبقوا عيدوا الكوبليه
سلم لي عليه وقلله إني بسلم عليه
بوس لي عينيه وقلله إني بوس عينيه
إنت يا اللي بتفهم عليه سلم لي علي سلم
فيروز - زياد الرحباني

3 Comments:

  • At 3:22 AM, Anonymous Anonymous said…

    love make like a baby you must know it.

     
  • At 4:43 AM, Blogger free_soul_girl said…

    انتو لو سيبتوا شوشو تعيط و محدش جابلها اللي هيه عايزاه شويه و حتسكت وحتنسى و شويه شويه مش حتطلب الحاجه دي تاني لانها حتعرف ان ده لو عملت ايه مش حيجي اعمل زيها و سيبو يعيط و يصرخ بكره يسكت و بعدين بنسى و بعدين مش حيصرخ تاني ابدا على الحاجه دي .
    بس ده مش معناه انو يموت او يبقى اخرص بس كل ما فيها انه حيبقى عاقل و مش حيطلب الا اللي يعرف انه ممنكن يجيلو .اهو درس من الدنيا لازم تاخده علشان تتعلم .

     
  • At 4:04 AM, Blogger سيزيف مصري said…

    ربما أن طريقتك في التربية عملية يا فريي سوول، وأنا أتفهمها جيداُ واحترمها وان كنت لا استطيعها. وأتصور أنك إذا سمعتي أي منهما في الحقيقة - وهو ما لا أتمناه لكي ولا لأي أحد أحبه - لن يكن لكي مثل هذه الثقة في اقتراح الحل.

    مودتي

     

Post a Comment

<< Home